CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, October 24, 2010

Seek First to Understand, Then To Be Understood


Golongan yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut apa yang terbaiknya; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna. [Al-Zumar 39 : 18]

Seek First to Understand, Then To Be Understood = Berusaha untuk Memahami, Sebelum Difahami

I got this one from web.. hope it enlightens you as how it did to me.. insyaAllah..

ALLAH said: If you never felt pain, or experienced problems, how would you know I'm a Healer? If you never made a mistake, how would you know I'm Forgiving? If you were never hurt, how would you know I can Comfort you? If your life is perfect, then why would you need Me? ALLAHU AKBAR!


seek first to understand, then to be understood..

peringkat rendah : habit/konsep ini diaplikasikan dalam hubungan dengan manusia (hablun minannas), di mana kita disaran untuk menjadi pendengar yang baik..inilah hikmah kenapa manusia diberikan 2 telinga dan 1 mulut..

peringkat yang lagi tinggi :konsep ini juga diaplikasikan dlm hubungan kita dgn Allah (hablun minallah)..tiap2 hari kita berdoa..tp ada masanya, kita merasakan seolah-olah Allah tidak mendengar, kerana itu doa kita tidak dikabulkan..sedangkan tidak begitu..Allah itu Maha Mendengar..semua doa kita pasti didengar..balik pada konsep tadi, adakah kita memahami Allah untuk Allah mengabulkan doa kita? ~jgn kita jadi seek first to talk, then pretend to listen..antagonis kepada konsep tadi..


Mungkin di situ hikmahnya Allah menggesa kita supaya berdoa. Bukan Allah tidak tahu apa yang kita mahu dan perlu sebelum kita meminta. Tetapi disuruhnya kita meluahkan dahulu, agar kita sendiri faham apa yang kita hajatkan, sebelum Allah memakbulkan permintaan. Allah mahu kita berdoa supaya kita melihat betapa Allah Maha Mendengar, sebelum menunaikan hajat kita.

3 comments:

نورازرين بت عريفين

"Usaha, doa, tawakal" tu motto cik ean. Gnekan pancaindera kite dgn sebaiknya..krn kita dikurniakan sebaik2 kurniaan..ada mata melihat perkara2 haramm..jd hati cepat kabur..bagaimana doa nak makbul kalo asyik berterusan membuat dosa dan dosa2 lain lg kita tak sedar dh lakukan.Allah Maha Mengetahui apa yang kita kerjakan. Bila di beri kesusahan,masa tulah kita akan rapat dgnNya..bila masa sng manusia slalo alpha..jga hubungan kita sesama manusia dan juga Ilahi.waallahualam.

syida_wani

btol2...setuju dengan cik ean...
sy pon berpegang pd 'usaha, doa, tawakkal'...

tq cik ean..bg tazkirah pendek tuh...
boleh dijadikan pedoman..:D

MyraLove =)

BETUL quote y purple tu.
aku kadang-kadang terlupa tentang fakta itu. betapa alphanya aku ini.